Kontrola kvality brzdové kapiliny

Kontrola kvality brzdové kapiliny

Nezařazené

Skrytá hrozba v autě

Při letošních kontrolách vozidel na území České a Slovenské republiky, tzv. PitStopech prováděných společností ProfiAuto, bylo zjištěno, že téměř 60 % kontrolovaných osobních vozidel mělo v brzdovém systému nekvalitní brzdovou kapalinu. Z toho se dá usoudit, že většina řidičů neprovádí výměnu brzdové kapaliny v předepsaných intervalech a riskuje tak, že při brždění v extrémních situacích nebudou brzdy funkční a vozidlo havaruje.

Moderní automobil je sofistikované zařízení, které obsahuje tisíce dílů, které spolu vytvářejí jeden funkční celek. Různé systémy ve vozidle zajištují, aby automobil plnil účel, ke kterému byl vyroben a prostřednictvím pravidelných prohlídek je zajištěno, aby tyto systémy spolehlivě pracovaly a případné závady na nich byly odhaleny dříve, než mohou způsobit např. zastavení vozidla. O to větší pozornost je nutno věnovat systémům, které mají zásadní vliv na bezpečnost řidiče a spolucestujících. Proto je velmi důležité, aby vozidlo o hmotnosti v řádu tun mělo naprosto spolehlivý brzdný systém, jinak se může změnit v neřízenou střelu.

Zatímco např. opotřebované brzdové destičky sice mohou snížit účinnost brzd, nekvalitní brzdová kapalina může v určitou chvíli brzdný systém zcela vyřadit z činnosti se všemi fatálními důsledky a bez varování. Brzdová kapalina je hygroskopická, absorbuje vodu z atmosférického vzduchu. Průměrný bod varu u moderních kapalin je sice cca 230 °C, ale už při obsahu 2 % vody v brzdové kapalině obsahu se snižuje o 50 °C. V průběhu brzdění z vysokých rychlosti mezi diskem a deskami je teplota cca 400 °C a po několika sešlápnutích brzdového pedálu může kapalina uvnitř třmenu překročit bod varu. Pára pak vytlačí kapalinu do nádrže, a řidič s hrůzou zjistí, že brzdy jsou nefunkční. Stačí jízda v horách, nebo s přívěsem a tento problém se projeví v celé své nahotě.

„Během našich bezplatných kontrol vozidel jsme například v Ostravě zjistili, že z celkového počtu cca 200 vozidel má nekvalitní brzdovou kapalinu 56 % automobilů,“ říká Jindřich Krejčí, ředitel projektu ProfiAuto pro ČR a SR. A zároveň také dodává: „Řešení je přitom velmi prosté, stačí dodržovat stanovené prohlídky u vozidel, které v sobě zahrnují i kontrolu, případně včasnou výměnu brzdové kapaliny.“

V průměrně používaných vozidlech se doporučuje měnit co dva roky. Pokud řidič upřednostňuje dynamickou jízdu, je nutné měnit kapalinu častěji. Každé vozidlo má předepsaný typ brzdové kapaliny s konkrétními vlastnostmi a výrobci je doporučeno provádět její výměnu v odborných servisech. Zejména současné automobily vybavené systémem ABS, TCS, ESP atd. mají brzdný systém velmi komplikovaný a obsahující mnoho komponentů. Při nesprávné manipulaci s ním může dojít k jeho poškození. Při výměně kapaliny je nutné používat diagnostické zařízení a je doporučeno používat také specializované zařízení pro výměnu kapaliny, které tlačí novou kapalinu tlakem cca 1 bar do nádrže, a mechanik vypouští starou kapalinu odvzdušňovacím šroubem na třmenu.


Zdroj a foto: TZ ProfiAuto

Napsat komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.