Katamarany královké kategorie mistrovství světa F500

Katamarany královké kategorie mistrovství světa F500

Galerie / Sport

Formule na vodě, aneb závody motorových člunů

Jedovnický rybník Olšovec hostil uplynulý zářijový víkend jeden z nejprestižnějších závodů motorových člunů – finálové kolo mistrovství světa ve vodním motorismu.

Klub vodních sportů Jedovnice pořádal mistrovství světa motorových člunů v kategoriích F500, F350 a F125 a mistrovství Evropy kategorie FR1000. Tento závod patří historicky mezi nejstarší závody nejen u nás, ale také v Evropě.

Pohled na depo člunů a startovní molo

Mimo rozjížďky letošního šampionátu se na hladině rybníka Olšovce objevily také historické motorové kluzáky z minulého století, při kterém si pozorný fanoušek uvědomil technický a technologický pokrok této atraktivní motoristické disciplíny. Diváky jistě nadchla také ukázková exhibice na vodních skútrech, která vyplnila čas mezi ostrými závodními rozjížďkami.

Exhibice vodních skútrů zaujala nejen diváky.

Pojďme si neobvyklý a pekelně atraktivní sport, ve kterém řvou motory a stříkají gejzíry vody, přiblížit trochu více.

Závodí se na uzavřených tratích vyznačených minimálně dvěma bójemi. Start do závodu je pevný z mola (tzv. JETTY). Třicet sekund před startem se rozsvítí červené světlo a motory musí být v klidu. Poté, co světlo zhasne, mechanici motory nastartují a spustí člun do vody.

Start kategorie kluzáků F350

Rozjížďka je na 8 kol proti směru hodinových ručiček, tedy „na levou ruku“. Závod tvoří tří jízdy (sprinty), ve kterých se pořadí boduje a každému jezdci body za umístění sčítají. Kdo jich má v součtu nejvíc, vítězí. Při závodech mistrovství světa a Evropy se jezdí ale čtyři rozjížďky, přičemž nejhorší výsledek se škrtá. To umožňuje uspět i jezdci, kterého případně potká v některé z rozjížděk technický problém, porucha nebo havárie.

Souboj katamaranů kategorie F500, závod mistrovství světa Jedovnice 2019

Kategorie ve kterých se soutěží

Čluny se rozdělují dle tvaru trupu (katamarany, kluzáky – propridery, dno lodi ve tvaru V), objemu a umístění motoru (zavěšený nebo zabudovaný) a druhu použitého paliva (metylalkohol nebo benzin).

V Jedovnicích se letos závodilo v kategorii kluzáků F125F350 (proprider) o objemu motoru 125, 350 ccm. V tomto kluzáku pilot leží na břiše, jednou rukou drží volant a druhou ovládá plyn. Maximální rychlost strojů F350 se pohybuje okolo 170–175 km/h. A protože jde o kluzák, tak při zatáčení kolem bójí bude klouzat a je nutný větší poloměr při průjezdu.

Proprider klouzající po hladině, kategorie F350

Další kategorie, kterou byla k vidění, jsou katamarany, které patří mezi „královskou třídu“ značenou F500, kde objem 4válcového motoru je 500 ccm, jako palivo se používá metylalkohol a motory mají otáčky 13 900 ot./min. Jejich rychlost atakuje již 190 km/h. Na následujícím videu z on-board kamery tréninkové jízdy Holgera Klugeho se můžete alespoň částečně představit závodní podmínky v katamaranu kategorie F500.

 

V tomto závodním člunu je pilot již připoután jako v soutěžním automobilu šestibodovými bezpečnostními pásy a kokpit pro jezdce je uzavřen. Mezi specifické vlastnosti katamaranů patří jejich manévrovací schopnosti, díky kterým je člun schopen zatáčet „jakoby jel po kolejích“ – na výrazně menším poloměru než je u kluzáků.

Přípravy na startu kategorie F500 – #5 Marcin Zielinski, POL

Třetí kategorii člunů, které mohli diváci vidět, byla FR1000. Jak už lze z názvu vytušit, tak motory mají zdvihový objem 1000 ccm a palivem je benzin. Otáčky motoru jsou do 10 000 ot./min., maximální rychlost těchto člunů se pohybuje okolo 155 km/h a jezdec zde sedí rovněž v bezpečnostním kokpitu. Pro diváky a fotografy jsou tyto čluny zajímavé tím, že vytvářejí za sebou extrémní gejzíry vody.

Gejzíry odstřikující vody při průjezdu člunů kategorie FR1000

Startovní listina a vítězové

Startovní listinu tvořilo 47 jezdců napříč všemi 4 kategoriemi. Jezdecké obsazení bylo z pohledu počtu zúčastněných zemí velmi pestré a početné.

V kategorii F350 se o titul mistra světa jelo v jednorázovém závodě, kde se neztratil David Loukota, reprezentant brněnského týmu Delfín, který dokázal vybojovat světový bronz, což je pro něj velkým úspěchem. Mistrem světa se Ital Claudio Fanzini.

Bronzový v letošním šampionátu F350 – #98 David Loukotka, CZE

Jedovnický závod v nejatraktivnější prestižní královské kategorii F500 letos vyhrál sedminásobný mistr světa Marián Jung ze Slovenka. Vítězstvím v tomto finálovém závodu si Marián Jung vybojoval titul vicemistra v letošním šampionátu kategorie F500.

Bojující sedminásobný šampion královské kategorie F500 #86 Marian Jung, SVK

A závod z pohledu fotografa?

Jako fotograf jsem se závodu tohoto typu zúčastnil poprvé a první dojmy z rychlosti a akčnosti těchto člunů jsou neuvěřitelné. Rychlost a obratnost člunů je tak nějak neuvěřitelná, zvláště u kategorií F500 a FR1000, které úplně popírají fyzikální zákony. Čluny těchto kategorií se kolem bójí otočily v extrémně malém poloměru. Extrémní gejzíry vody dodávají fotografiím zajímavou akční atmosféru.

Karburátory 4valcového motoru katamaranu královské kategorie F500


Takže můj závěr:
„Závody motorových člunů to je adrenalin pro závodníky, atraktivní podívaná pro diváky a SUPER záběry pro fotografy!“


Text: Milan Spurný, foto: Milan Spurný, zdroj: jedovniceracing.cz, youtube.com

Štítky: /

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..