#24 BWT Mücke Motorsport, DEU, Audi R8 LMS, Mike David Ortmann (DEU), Markus Winkelhock (DEU), ADAC GT Master, Most 2019 (foto: Milan Spurný)

#24 BWT Mücke Motorsport, DEU, Audi R8 LMS, Mike David Ortmann (DEU), Markus Winkelhock (DEU), ADAC GT Master, Most 2019 (foto: Milan Spurný)

Motorsport / Okruhy

ADAC GT Masters: Expilot formule 1 Winkelhock se těší na osmou sezonu

Pilot týmu Audi Sport Markus Winkelhock si i v současné době koronavirové pandemie udržuje kondici, změnil tým v seriálu ADAC GT Masters, ale neangažuje se v sim závodech.

Markus Winkelhock je jedním z nejznámějších postav ve startovním poli supersportovních vozů. Winkelhock, který je šampionem z roku 2012 v závodech FIA GT1 a je také bývalým pilotem formule 1, si svůj debut v seriálu ADAC GT Masters odbyl na slavném Nürburgringu. Markus je posledním mistrem světa FIA GT1, kde mu dělal parťáka ve voze Mercedes-Benz SLS AMG GT3 krajan Marc Basseng, protože sezona 2012 byla třetí a poslední sezona seriálu FIA GT1 World Championship.

Tento šampionát odstartoval v roce 2010 a měl dvě kategorie GT1 a slabší GT2. V prestižní kategorii GT1 byly k vidění vozy jako Ford GT1, Nissan GT-R nebo Lamborghini Murciélago R-SV. V témže roce ho také mohli vidět čeští fanoušci na Masarykově okruhu v Brně, který závod šampionátu FIA GT1 hostil. Tuto první sezonu opanoval tým Vitaphone Racing s jezdci Michaelem Bartelsem (DE) a Andrea Bertolinim (ITA), kteří pilotovali vůz Maserati MC12.

Marcus Winkelhock dokončil již téměř 90 závodů v ADAC GT Masters a vývoj série v tomto období na něj zapůsobil. „ADAC GT Masters v průběhu let rostl a rostl, jak z hlediska pilotů, tak i týmů. Dnes je o několik úrovní výše. V roce 2011 se účastnilo přes 30 aut, ale dnes je mnohem obtížnější dostat se do top 10. Úroveň jezdců je velmi vysoká a výkonnostní vyrovnanost je až brutální. V kvalifikaci je někdy až 30 aut v jedné sekundě, pokud uděláte minimální chybu, nevyužijete optimálně pneumatiky nebo nemůžete jet naplno rychlé kolo kvůli žluté vlajce, bude vás to stát sedm nebo osm pozic. Pak je velmi složité se probojovávat startovním polem vpřed,“ popisuje Marcus Winkelhock aktuální situaci v ADAC GT Masters.

V posledních třech sezonách Markus startoval za BWT Mücke Motorsport, ale v nové sezoně pojede za tým EFP Car Collection by Tece, kde se bude střídat za volantem Audi R8 LMS s Florianem Spenglerem. Proč jsem změnil tým? „Pro tým jsem jel několik vytrvalostních závodů, včetně loňského 24H na Nürburgringu, tým je velmi profesionální a podobně jako u Mücke zde panuje rodinná atmosféra, což se mi líbí, ale také Florian chce se mnou jezdit. Těším se na nové výzvy a je to pro mě velká motivace,“ odpovídá 39letý Markus, který chce s Florianem vytvořit nejlepší možný tým a patřit mezi nejsilnější posádky seriálu ADAC GT Masters.

Winkelhock se snaží na sezonu připravit co nejlépe, což je kvůli koronavirové pandemii obtížné. „Hodně sportuji. Chodím běhat a několik hodin jezdím na závodním či horském kole. Bydlím v Praze a jsou tady některé pěkné trasy.“ Na druhé straně Markus nedělá sim závody, které jsou v současné době u mnoha závodních jezdců velmi oblíbené. „Nikdy jsem nebyl jejich velkým fanouškem, protože dávám přednost skutečnému motoristickému sportu. Například mi chybí vůně, zvuk nebo vzrušení. Nikdy jsem si nekoupil ani simulátor. V současné situaci bych byl šťastný kdybych jej měl. Sledoval jsem několik online závodů a vypadá to opravdu působivě, jak jsou simulace nyní dobré a realistické,“ přiznal se německý pilot.

Markus Winkelhock vedl v závodě formule 1

Winkelhockovo krátké působení v kolotoči formule 1 začalo podpisem smlouvy v roce 2006, kdy nastoupil jako testovací, ale také jako náhradní jezdec v týmu Midland F1. Ale nakonec došlo jen na účast ve volných pátečních trénincích před GP Bahrajnu, GP Austrálie, GP Německa a GP Maďarska.

Následující, ale také poslední sezona v elitní společnosti motorsportu, začala opět podpisem smlouvy testovacího jezdce týmu Etihad Aldar Spyker F1. Po Grand Prix Anglie 2007 byl z týmu uvolněn Christijan Albers, takže Markus Winkelhock zaujal jeho místo i do závodu, který byl jeho jediným. Do Grand Prix Evropy se kvalifikoval na poslední 22. startovní pozici, kde zaujal místo vedle týmového kolegy Adriana Sutila. Celé startovní pole mělo obuté suché pneumatiky, ale ještě v zaváděcím kole byl Markus povolán do boxů a dostal přechodné pneumatiky. Na konci prvního kola museli také ostatní jezdci kvůli silnému dešti do boxů pro mokré pneumatiky a tak se Markus ve svém prvním závodě probojoval dokonce do vedení celého závodu a získal více jak 30 sekundový náskok. Jenže déšť houstl, na trať vyjel safety car a závod byl přerušen pro velké množství vody na závodní trati.

Když déšť polevil, závod byl restartován, Winkelhock a jeho tým zvolili mokré pneumatiky s tím, že přijde další déšť. Tým předpokládal, že Markus bude několika rychlejšími jezdci postupně předjet, což se také stalo. Již po prvním kole po restartu se propadl na šestou pozici. Dokázal ještě odjet dalších třináct kol, než byl nucen odstoupit pro poruchu hydrauliky. Přesto se Winkelhock zapsal do kolotoče formule 1 jako jezdec, který při svém prvním startu dokázal vést v závodě.


Text a foto: Milan Spurný, zdroj: adac-gt-masters.de, wikipedia.org

Leave a Reply

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

34 − 29 =

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..