Konec roku přináší řadu závěrečných hodnocení, srovnání a statistik, některé vážné, některé se silvestrovským nádechem. I já se přidávám se svým silvestrovským pohledem na letošní sezónu F1 z hlediska bodového systému.
V roce 2010 došlo k poslední velké změně bodování. a já jako skalní fanoušek F1 (od roku 1972) jsem byl odpůrcem tak velké změny, která de facto zničila část dlouhodobých statistik F1. A co změna přinesla? Na první pohled kromě inflačního počtu bodů takřka nic. Při pohledu do tabulky je vidět, že prvních čtrnáct míst zůstalo beze změn, kdy Nasr i Malmonado by měli v obou případech stejný počet bodů. Změna by nastala až na patnáctém místě Sainze, který by si podle původního přídělů bodů prohodil místo se sedmnáctým Alonsem. Přitom podle starých pravidel měl by Alonso stejný počet bodů jako Buton a byl by před ním jen díky pátému místu v Maďarsku, protože Buton byl nejlépe šestý v USA. V obou případech bodoval stejný počet jezdců.
Pořadí jezdců F1 2015 a porovnání s bodovým systémem z roku 2009
Současný bodový systém 2015 | Předchozí bodový systém z roku 2009 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Pořadí | Jezdec | Body | Body | Jezdec | Pořadí | |
1 | HAM | 381 | 157 | HAM | 1 | |
2 | ROS | 322 | 134 | ROS | 2 | |
3 | VET | 278 | 114 | VET | 3 | |
4 | RAI | 150 | 60 | RAI | 4 | |
5 | BOT | 136 | 54 | BOT | 5 | |
6 | MAS | 121 | 47 | MAS | 6 | |
7 | KVJ | 95 | 35 | KVJ | 7 | |
8 | RIC | 92 | 34 | RIC | 8 | |
9 | PER | 78 | 27 | PER | 9 | |
10 | HUL | 58 | 20 | HUL | 10 | |
11 | GRO | 51 | 16 | GRO | 11 | |
12 | VER | 49 | 15 | VER | 12 | |
13 | NAS | 27 | 8 | NAS | 13 | |
14 | MAL | 27 | 8 | MAL | 14 | |
15 | SAI | 18 | 4 | ALO | 15 | |
16 | BUT | 16 | 4 | BUT | 16 | |
17 | ALO | 11 | 3 | SAI | 17 | |
18 | ERI | 9 | 1 | ERI | 18 |
Předchozí bodový systém z roku 2009: 10 - 8 - 6 - 5 - 4 - 3 - 2 - 1
Po šesti letech používání stávajícího bodování jsem přece jen ochoten připustit, že jedno pozitivum bodování přineslo a to souboje uprostřed závodního pole. Zvlášť v letošní sezóně, kdy první místa byla předplacena stájí Mercedes, u kterého bylo pořadí předem dáno (do rozhodnutí o mistru) a tím pádem nuda. Ale to už odbočujeme k jinému problému dnešní F1 …
Zdroj: archiv autora