The Most Historic by autodrom Most

The Most Historic by autodrom Most

Motorsport / Okruhy

Centrum Mostu ozdobily naleštěné historické formule

Na centrální mostecké 1. náměstí se v pátek odpoledne sjely historické vozy velkých cen z let 1930 až 1965, jež doplnili tuzemští jezdci s továrními speciály i s vozy individuálních konstrukcí. Fanouškům se tak při spanilé jízdě městem představili aktéři závodu The Most Historic Grand Prix, který o víkendu 13. a 14. května hostí v premiéře mostecký autodrom. Diváci tak mohli obdivovat formuli MG K3 z roku 1934 pilotovanou Johnem Gillettem z Austrálie, Cooper T 45 z roku 1958, o dva roky mladší Cooper T 53 či Lotus 18 z roku 1961 s Britem Peterem Horsmanem za volantem.

Jürgen Barth s vozem Porsche 936/77 Spyder Le Mans

O nic menší obdiv ale nevzbudila ani technika prezentovaná našimi jezdci zvučných jmen, účastníky jízdy pravidelnosti FAS ČR Czech Trophy. Luděk Kopecký přivezl do Mostu formuli MTX 1-05 z roku 1980, Jaroslav Malý o pět let starší MTX 1-02. „Jsem moc rád, že jste dorazili v tak hojném počtu, atmosféra je skvělá. Zvu vás všechny na víkend k nám. Adrenalinové zážitky závodního i doprovodného programu opravdu stojí za to,“ oslovil návštěvníky zaplněného náměstí generální ředitel společnosti AUTODROM MOST Jiří Volovecký. Diváky pozdravil také vítěz legendárního závodu 24hodin Le Mans z roku 1977 a sportovní komisař The Most Historik Grand Prix Jürgen Barth či viceprezident Autoklubu ČR František Čečil. Dvojnásobný mistr Evropy v závodech historických aut do vrchu si v Mostě také zazávodí právě v jízdě pravidelnosti. Startovní pole ozdobí bílým vozem Hakar. Jde o vskutku originální techniku. Existuje totiž jen jeden exemplář, v roce 1950 jej postavil v Hradci Králové Alois Rieger se synem Vojtěchem, jenž se stal později legendou československých rally jako spolujezdec Vladimíra Hubáčka. Zhruba hodinový program na náměstí moderoval Petr Říbal, který také obstaral hudební doprovod.

Zájem vzbudila i soutěž o deset vstupenek na závodní víkend, soutěže pro děti o ceny a také autogramiáda jezdců. Nechyběl ani humor. „Plnou nádrží benzínu,“ odpověděl například jeden z výherců vstupenky na dotaz moderátora, jak zdvojnásobí hodnotu vozu Trabant. The Most Historic Grand Prix sestává z několika sérií, hlavní je FIA Lurani Trophy pro vozy formule Junior z padesátých a šedesátých let. Jejich jezdci bojují o titul mistra Evropy. Dále se v samostatném závodě představí vozy Historic Grand Prix Cars Association, jež se zúčastňovaly se velkých cen v letech 1930 – 1960 a od roku 1961 do roku 1965. Britské vozy Grand Turismo potěší oko diváka v závodě Triumph Competition and British HTGT. Ve startovním poli jsou zastoupeny známé GT vozy značek MG, Morgan, Triumph, Lotus a další. Závod o Pohár ADAC HAIGO zahrnuje souboje formulových i cestovních vozů bývalého Poháru míru a přátelství socialistických zemí, a to formule Easter, Mondial a cestovní vozy značek Škoda, VAZ Žiguli, Melkus či Trabant. Bohatý program závodního víkendu doplní již výše zmíněná jízda pravidelnosti FAS ČR Czech Trophy. Pořadatelé si dali záležet i na doprovodném programu pro celé rodiny. Vedle akrobatického vystoupení skvělého pilota a účastníka světového šampionátu Red Bull Air Race Master Class Petra Kopfsteina nabídnou řadu dětských atrakcí se soutěžemi o ceny, vyhlídkové lety vrtulníkem či autogramiádu osobností motoristického sportu.

Skvělou podívanou na závodní veterány obohatí pestrý doprovodný program

Mostecký autodrom nabízí hned o prvním závodním víkendu nové sezony premiéru, která slibuje nevšední divácký zážitek. The Most Historic Grand Prix představí 13. a 14. května divákům v akci na velkém okruhu formule z velkých cen, speciály i upravené cestovní vozy vyrobené v minulém století. Návštěvníci se však nebudou nudit ani v pauzách mezi závody, pořadatelé totiž připravili na sobotu i neděli pro všechny generace a obě pohlaví bohatý a pestrý doprovodný program.

Velkým lákadlem pro milovníky a fandy automobilových veteránů je bezesporu sraz jejich majitelů na diváckém svahu na polygonu. Své nablýskané miláčky také vystaví a zúčastní se s nimi po oba víkendové dny i defilé na závodním okruhu. Dorazí na 150 majitelů veteránů, kromě aut přivezou i devět velorexů a deset motocyklů. Nejstarším exponátem je jednadevadesátiletá babička Praga Piccolo z roku 1926, z motocyklů pak jen o čtyři roky mladší BSA S 30.

Málokomu se také poštěstí sledovat z bezprostřední blízkosti akrobatické letecké vystoupení skvělého pilota Petra Kopfsteina. Účastník světového šampionátu Red Bull Air Race Master Class, jenž je královskou leteckou disciplínou, opanuje nebe nad autodromem v sobotu 13. května o polední přestávce.

Diváci se v sobotu i v neděli mohou těšit také na autogramiádu osobností motoristického sportu u stupně vítězů. Představí se vítěz legendárního závodu 24 hodin Le Mans z roku 1977 Jürgen Barth. Sympatický Němec, který na konci letošního roku oslaví jubilejní sedmdesáté narozeniny, bude sportovním komisařem všech hlavních závodů s výjimkou FIA Lurani Trophy. Fanoušky jistě potěší i domácí motoristické legendy, jakými jsou Miroslav Adámek, Václav Lím či Karel Jílek. Všichni tři se navíc představí i na dráze v jízdě pravidelnosti FAS AČR Czech Trophy na továrních speciálech i ve vozech individuálních konstrukcí.

Nedělní polední pauzu zpestří generační souboj na dráze. Teprve šestnáctiletý talentovaný jezdec Petr Semerád, který letos absolvuje sezonu ve formuli 4, změří na cílové rovince síly s legendárním Miroslavem Adámkem. Usedne do kokpitu vozu March. Se svými pocity se pak oba piloti svěří v rozhovoru v boxu. Po napínavém měření sil opanuje cílovou rovinku náš nejlepší stunt rider Martin Krátký.

Před hlavními závody, celkem tedy čtyřikrát po oba dva dny, má veřejnost volný přístup na startovní rošt. Každý tak může obdivovat nádherné stroje i jejich jezdce v posledních okamžicích před rozsvěcením zelených světel.

Také oblíbené taxijízdy budou stylové. Zájemci se mohou svézt v autentickém voze totalitní veřejné bezpečnosti ve žluto-bílém provedení ve voze VAZ 2101 z roku 1979 či v o čtyři mladším voze stejné značky, který v sedmdesátých letech provozovala pražská taxislužba. Ostřejší svezení a adrenalinový zážitek pak nabídne v sedačce spolujezdce jezdec Daniel Petr ve Škodě S 100 Rally Special z roku 1972. „Za jízdu speciálem zájemce zaplatí 500 korun, oba žigulíky ale mohou za stejnou cenu svézt až tři pasažéry. To už se vyplatí,“ láká k taxijízdě eventová manažerka autodromu Veronika Raková.

Aktivně strávit víkend na autodromu lze i na motokárové či čtyřkolkové dráze, pořadatelé nabízejí také svezení v terénních speciálech na offroadové dráze. „Ti odvážnější mohou využít nabídky desetiminutového vyhlídkového letu vrtulníkem nad areálem autodromu. Zaplatí 800 korun,“ doplnila Raková.

Ve výstavní síni AUTO GALLERY se zájemci mohou nechat vyfotografovat u unikátního vozu Škoda 440 Karosa z roku 1956. Snímek fanoušci obdrží za symbolický poplatek 50 korun okamžitě. „Fotokoutek je výsledkem spolupráce s automobilkami Škoda a Karosa Vysoké Mýto a firmou Kovona Karviná. Děti mohou zapózovat u věrné zmenšené repliky tohoto skvostu, který je jediným exemplářem na světě,“ upřesnil obchodní manažer pro sport autodromu Jakub Krafek.

Autodrom tradičně nezapomíná ani na své nejmladší návštěvníky. Pro děti je připravené zázemí na dopravním hřišti s funkčními semafory. Zdarma si mohou půjčit kolo, koloběžku, odrážedlo a přilbu, za poplatek 30 korun pak i šlapadla. „Děti se vyřádí také ve skákacím hradu, k dispozici mají omalovánky a vystřihovánky. Dobrou zprávou pro rodiče je, že na vlastní nebezpečí mohou své ratolesti svěřit našim hosteskám a věnovat se svým aktivitám,“ doplnila eventová manažerka autodromu Michaela Rosenkranzová.

TZ AMD MOST

Napsat komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.