Bývalý vůz Emersona Fittipaldiho – dnes ho sedlá #1 SMITH-HILLIARD Max, GB, Copersucar F5A, 1978, 3000 ccm (foto Milan Spurný)

Bývalý vůz Emersona Fittipaldiho – dnes ho sedlá #1 SMITH-HILLIARD Max, GB, Copersucar F5A, 1978, 3000 ccm (foto Milan Spurný)

Motorsport / Okruhy

Emerson Fittipaldi slaví 72 let – co závodní legendu mrzí?

Brazilec Emerson Fittipaldi se 12. prosince 2018 dožívá 72 let. Mistr světa formule 1 z roku 1972 a 1974 má za sebou bohatou kariéru, ale tato legenda motorsportu také stále cítí lítost.

Emerson Fittipaldi (BRA)

Emerson Fittipaldi (BRA), dvojnásobný mistr světa F1 z let 1972 a 1974, v Brně při A1GP (World Cup of Motorsport) v roce 2006 na Masarykově okruhu, foto Milan Spurný

Někdejší hvězda a pilot stájí Lotus a McLaren je jedním z největších jmen kolotoče formule 1. Šampion z roku 1972 a 1974, neúspěšné dobrodružství se svým vlastním týmem Grand Prix, nový začátek v USA – celkový vítěz CART 1989, vítěz Indy 500 v roce 1989 a 1993, ale také závažné nehody mimo závodní dráhu. To je krátký výčet ucti hodné sportovní kariéry Emersona, který 12. prosince může v dobrém zdravotním stavu slavit své 72. narozeniny.

V současnosti je 14násobný vítěz GP závodním komisařem FIA a velvyslancem GP Mexika. Stará se o propagaci svého super sportovního vozu nebo o kariéru příští generace závodnické rodiny Fittipaldi.

Emersonův vnuk Pietro Fittipaldi (22 let) si Abu Dhabi vyzkoušel testovací jízdu v americké stáji Hass-GP a bude jejím zkušebním pilotem. Pietrův bratr Enzo Fittipaldi (17 let) se stal šampionem italské F4 a německém šampionátu F4 byl celkově třetí. Vypadá to, že slavné jméno Fittipaldi bude ve formulových závodech rezonovat i v budoucnosti.

Emerson Fittipaldi nikdy neztratil kontakt s aktuálním děním ve formuli 1. Když Fittipaldi ve svém blogu u McLarenu píše o závodění v 70. letech, je z jeho vět cítit, že šlo jistě o velkou éru motorsportu, ale v jeho větách je také melancholie. „V prvé řadě jsem vždycky chtěl vyhrát dvě Grand Prix – můj domácí závod v Brazílii a Monako. V Brazílii jsem vyhrál v roce 1973 a 1974, ale vítězství v Monte Carlu mi vždy uniklo. Dodnes truchlím pro nesplněné vítězství v Monaku,“ sdělil Emerson Fittipaldi.

„Monako je pro mě číslo 1. Máte nulový prostor, musíte být neuvěřitelně precizní, téměř až agresivní. Ale agrese a přesnost málokdy jdou ruku v ruce. Ale přesto, když to nebudete dělat, nemůžete být v knížectví nejrychlejší.“

Nakonec se podařilo Emersonovi v Monaku dojet dvakrát na druhé pozici, to se psal rok 1973 a 1975. V roce 1973 byl Fittipaldi za vítězným Jackie Stewartem (Tyrrell 006), přestože jeho Lotus 72D byl rychlejší, nenašel nikde cestičku na předjetí. Musel čekat na případnou chybu Jackieho, ale ten chyby nedělal, tak dojel o 1,3 sekundy druhý.

V roce 1975 se blížil konec závodu a v čele byl Niki Lauda na Ferrari 312T. Ale bohužel ten taky dělal chyby velmi zřídka a Emerson (McLaren M23) byl druhý, když zaostal o 2,8 sekundy.

Následující GP Monaka již nebyly povzbudivé, protože monoposty Copersucar (Fittipaldi) prostě nebyly plně konkurenceschopné, přesto Emerson dojel v roce 1976 na 6. místě a tento výsledek zopakoval ještě v roce 1980.

Vítězství v GP Monaka se Emersonovi nepodařilo vybojovat, dodnes je z toho smutný, přesto Monako miluje.

Emerson Fittipaldi (nar. 12. 12. 1946)

144 startů v Grand Prix
6 vyhraných kvalifikací
14 výher v GP
35 pódií
Mistr světa 1972 a 1974
CART šampion 1989
Vítěz Indy 500 v roce 1989 a 1993


Autor: Milan Spurný, foto: Milan Spurný

Napsat komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.