#98 GT2 Motorsport, ŠAFÁŘ Václav, F3, CZE, Dallara Opel F 308 (foto: Milan Spurný)

#98 GT2 Motorsport, ŠAFÁŘ Václav, F3, CZE, Dallara Opel F 308 (foto: Milan Spurný)

Motorsport / Okruhy

Ředitel závodu v Brně zabránil Šafářovi zvítězit v jeho premiéře s formulí 3!

Pokora, skromnost, méně mluvit a více dělat…, to jsou mimo jiných, vybrané vlastnosti úspěšných závodních jezdců.

Jenže úspěšný závodní jezdec monopostů je také velký individualista, který je zvyklý, že má jen to, co si sám vydobude. Musí jezdit vždy na limitu, být neústupný v soubojích na trati a vždy se snažit vyhrávat. Závodní jezdci v otevřených monopostech riskují své zdraví více než jezdci v závodních vozech se střechou, všichni dohromady však do automobilových závodů dávají nejen celé srdce, ale i velké finanční částky, aby získali další a další vítězství.

Vašek Šafář, dvacetiletá vycházející hvězda českého okruhového sportu, je typem takového závodníka. Vašek závodil druhý zářijový víkend na Masaryk Racing Days, vrcholném podniku letošní české motoristické okruhové sezóny, poprvé s monopostem formule 3 u rakouského týmu Franz Woess racing. Vašek Šafář, jezdec formule F4, překvapil svou rychlostí enklávu formulí 3, protože bez jediného testu zajížděl od začátku časy srovnatelné se špičkou F3 ve FIA CEZ a ESET V4 CUP závodech. Jel ve monopostu F3 Dallara 308 Opel Spiess, který měl v Brně přezdívku „Ferrari aus Linz“. Vašek odjel ve čtvrtek 3 volné tréninky a právě třetí již dokázal vyhrát. Předčil tak poprvé zkušené jezdce: Sandro Zellera, Paolo Brajnika, Philippa Regenspergera, Kurta Böhlena nebo Andrea Colu.

Vašek Šafář vybojoval v odpoledním pátečním kvalifikačním tréninku pole position! Kdy svůj „best lap“ zajel již ve 2. kole a zastavil, aby šetřil pneumatiky pro první závod. Když se k němu Sandro Zeller asi po osmi odjetých kolech přiblížil na 0,2 sekundy, tak Šafář opět vyjel z boxů, zajel 2 kola a jako jediný prolomil hranici 1:53:000! Letošní šampionát FIA CEZ a ESET V4 CUP tak měl hned nového adepta na vítězství v závodě.

Šafář, stále si zvykající na pro něj „novou“ F3, odstartoval hůře než jeho soupeř v duelu sobotního závodu Švýcar Sandro Zeller. Severočeský jezdec pronásledoval švýcarského soupeře celý závod a čekal na příležitost, která přišla v 10. kole ve 2. zatáčce. Vašek překvapil Zellera a z velké dálky jej předjel na brzdy. Během jediného kola si vytvořil náskok 1,5 sekundy! Po závodě Šafář řekl: „V závěsu za Zellerem jsem neměl v zatáčkách přítlak, ten mi vzalo Zellerovo auto a moje formule tak neseděla. To, co jsem na Sandra najel na stadionu a v posledním esíčku mi stačilo akorát na to, že jsem se za ním vždy docvakl a držel celou rovinku a v první zatáčce jsem byl bez přítlaku. Tak mi Sandro zase ujel ke stadionu. Jakmile jsem se dostal do čela, auto sedělo a jel jsem jak po kolejích a „problém“ byl vyřešený!“

Souboj #44 Jo Zeller Racing, ZELLER Sandro, F3, CHE, Dallara 306 Volkswagen a #98 GT2 Motorsport, ŠAFÁŘ Václav, F3, CZE, Dallara Opel F 308 (foto: Milan Spurný)

V přibližně poslední třetině závodu na 25 min. (13 kol), jeden z vozů ze zadních pozic zůstal stát za Schwantzovkou na pravé části trati mimo ideální stopu. Jezdec z něj vystoupil a šel za svodidla. Byly vyvěšeny pochopitelně žluté vlajky a v tomto místě žlutá vlála asi 2 kola. Projíždějící monoposty neměly sebemenší problém odstavenou formuli míjet, protože jezdily po opačné části trati. Lídr závodu Šafář dokončoval 11. kolo s náskokem cca 1,6 vteřiny před Zellerem. A právě v nedokončeném 11. kole došlo k politováníhodné události, která zabránila po mnoha letech zvítězit v F3 českému reprezentantovi na domácí trati. Ředitel závodu závod ukončil červenou vlajkou! Šafáře tak připravil o vítězství, protože dle regulí byly vyhlášeny oficiální výsledky 2 kola zpět před vyvěšením červené vlajky. Sandrovi Zellerovi tak spadlo do klína vítězství, které si nevybojoval. Budiž mu ke cti, že si k Šafářovi nepřišel po slavnostním vyhlášení pro zlatý pohár a věnec, kterými byl Šafář oceněn.

„Ukradené“ vítězství – #98 GT2 Motorsport, ŠAFÁŘ Václav, F3, CZE, Dallara Opel F 308 (foto: Milan Spurný)

V takové situaci pokora, skromnost a méně mluvení přestává mít smysl, protože jediné co úspěšného jezdce zajímá, je vítězství. A když vyhrávání brání neprofesionalita, špatné rozhodnutí pod tlakem a vlastně i absence slušnosti vedení závodu se omluvit za překaženou domácí výhru. To závodník nikdy nepochopí, protože za neprofesionální přístup nebo špatné rozhodnutí platí jezdci těžkými zraněními nebo cenou nejvyšší. Objektivně je však nutno dodat, že v současnosti nejezdí na velké světové okruhové závody téměř žádní jezdci a činovníci už vůbec ne a podle toho české okruhové závody také vypadají.

Tragikomická situace proběhla při slavnostním ceremoniálu, kdy byl Vašek Šafář vlastně nesprávně dekorován jako vítěz, Sandro Zeller vyhlášen jako druhý a Philipp Regensperger jako třetí. Postavou malý a štíhlý Franz Woess vyzvedl Vaška Šafáře u parc fermé po tehdy ještě vítězném závodě nad hlavu, protože po letech viděl své „Ferrari z Lince“ první v cíli! Teprve po vyhlášení byla oznámena anulace Šafářova vítězství a odsunutí na 2. místo. Vašek má malé zadostiučinění, že zajel alespoň nejrychlejší kolo v prvním závodě.

Tragikomické stupně vítězů: první šafář Václav (CZE), druhý Sandro Zeller (CHE) a třetí Philipp Regensperger (GER). Oficiální vyhlášení, které vlastně neplatí (foto: Jan Škoda).

Nedělnímu druhému závodu předcházela pro F3 velmi příznivá ranní kvalifikace už v 8:30, protože chladná rána motorům svědčí. Vašek Šafář chtěl atakovat čas Christophera Höhera (1:51:500), který jej zajel se shodnou Dallarou 308 před několika lety. V kvalifikaci byl však takový provoz, že to nebylo možné. Šafář získal pole position díky kolu, ve kterém předjel asi 5 monopostů a počítal s časem 1:55,000, ale na časomíře se však ukázal čas 1:52,790 sec. Ještě o 0,2 sec. lepší než v páteční kvalifikaci na první závod! Při dalším rychlém pokusu a jízdě na limitu se v zatáčce objevil pomalejší monopost, jako obvykle jej Vašek objel vnějškem po zeleném koberci, který však byl ráno ještě dost mokrý a s namočenými pneumatikami v následující zatáčce dostal hodiny a byl kvůli němu přerušen kvalifikační trénink. Že tímto okamžikem prohraje nedělní souboj o prvenství mezi F3 a přijde o sadu pneumatik pro druhý závod, ještě nemohl tušit ani on sám. Po zajetí do boxů a Vaškově prosbě o kontrolu předních kol, měly oba předky mírný nepatrný náznak probrždění, kola však při jízdě nevibrovala. Vašek chtěl přesto na gumách startovat do 2. závodu, že si dá pozor na další probrždění, aby se postižené místo více nezhoršilo, ale bylo podle něj lepší jet na těchto pneumatikách, které měly za sebou 7 kol, než na pneumatkách ze sobotního závodu, které měly i s Q1 kol 17. Tým Vaškovi sdělil, že nechtějí riskovat, že dají 2 gumy na předek ze soboty. Vašek souhlasil s vědomím, že asi ví co dělají, když měl od čtvrtka monopost zajíždějící nejrychlejší kola mezi F3 a vlastně mezi všemi vozy Masaryk Racing Days 2018.

Potom asi došlo k nedorozumění a mechanici vyměnili nejen přední, ale také zadní gumy. A tak Vašek absolvoval nedělní druhý závod na staré kompletní sadě! Po celý závod jeho Dallara neseděla a Vašek nemohl jet naplno v zatáčkách, ve kterých už od volných čtvrtečních tréninků držel plyn více než v nedělním závodě! Tuto chybu bere na sebe Vaškův otec, že si nevšiml označených zadních pneumatik ze soboty, které mechanici omylem namontovali. Vašek tedy dojel v nedělním závodě druhý za tentokrát zaslouženým vítězem Sandro Zellerem a třetím Paolo Brajnikem. Temperamentní Ital si po sobotě, kdy v Parc fermé nechtěl ani vylézt z auta, spravil chuť a stál na bedně. Nejrychlejší kolo závodu zajel Zeller, když byl o 0,2 sekundy rychlejší než Šafářovo „best lap“.

Obrovský dík patří mateřskému Vaškovu týmu GT2 Motorsport Milana Galáše a sponzorům, kteří pomohli realizovat letošní závodění: KM TRADING CZ s.r.o., Severočeské doly a.s., Město Ledvice, Altep s.r.o., Vratmont s.r.o., Lutopol Europe Ltd., V-Klima s.r.o., Kapitol a.s., Optika Slavíková, Gentleman Ústí nad Labem. Poděkování patři také fanouškům brněnských závodů, kteří přijeli a hlavně na stadionu Vaškovi ve stoje tleskali!


Zdroj: Václav Šafář, foto: Milan Spurný, Jan Škoda

Napsat komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.