#1 Simone FAGGIOLI, ITA, BEST LAP SSD, NORMA M20 FC, cat. 2, E2-SC, -3000, FIA EHCC Dobšinský kopec 2017, foto: Milan Spurný

#1 Simone FAGGIOLI, ITA, BEST LAP SSD, NORMA M20 FC, cat. 2, E2-SC, -3000, FIA EHCC Dobšinský kopec 2017, foto: Milan Spurný

Motorsport / Vrchy

Simone Faggioli okořenil Dobšinský kopec 2017 traťovým rekordem a popáté zvítězil

O víkendu se uskutečnil osmý podnik mistrovství Evropy automobilů do vrchu (FIA EHCC) – XXXIV. Dobšinský kopec 2017. Popáté zde dokázal zvítězit Ital Simone Faggioli, který také vytvořil nový traťový rekord.

Christian Merli opanoval tréninkové jízdy na Dobšinském kopci

V tréninku byl jasně nejrychlejším jezdcem celého startovního pole Ital Christina Merli se speciálem Osella FA30, který dosáhl nejrychlejšího času 2:21,794 a porazil svého největšího rivala, obhájce titulu evropského šampiona, krajana Simone Faggioliho na voze Norma M20 FC o 1,726 sekundy. Na pomyslnou bronzovou pozici v absolutním pořadí se v tréninku probojoval český pilot Dušan Nevěřil (Norma M20 FC).

#2 Christian MERLI, ITA, MERLI CHRISTIAN, OSELLA FA30, cat. 2, D/E2-SS, -3000, FIA EHCC Dobšinský kopec 2017, foto Tuul Spurná

Trojce Merli, Faggioli a Nevěřil vytvořila současně tréninkové pořadí jezdců pro evropský vrchařský šampionát FIA EHCC.

#6 Dušan NEVĚŘIL, CZE, Speedmaster racing team s r.o., Norma M20FC, cat. 2, E2-SC, -3000, FIA EHCC Dobšinský kopec 2017

Mezi historickými vozy, které se účastnily šampionátu FIA European Historic Hill Climb Championship, v tréninku opět předvedl své kvality další Ital Uberto Bonucci (Osella PA 9/90), který časem 2:53,224 jasně trénink ovládl. Druhý byl jeho krajan Giuliano Palmeri na voze De tomaso Pantera (3:17,105) a třetí byl další Ital Roberto Gorni na voze Osella PA N (3:21,409). Trénink šampionátu historiků tak ovládlo trio Italů.

#116 Uberto BONUCCI, ITA, BONUCCI UBERTO, OSELLA PA 9/90, C4, D8, FIA HHCC Dobšinský kopec 2017, foto: Milan Spurný

Úvodní tréninková jízda proběhla bez větších problémů, byla přerušena pouze dvakrát, a to z důvodu technických poruch dvou vozidel.

Druhá tréninková jízda byla již komplikovanější, neboť jedno ze závodních vozidel okusilo tvrdost svodidel, ale naštěstí to odnesly jen plechy a ne jezdec. Než se uklidila závodní trať, aby se mohlo pokračovat, začalo úřadovat počasí. Kvůli prudkému dešti musel být druhý trénink přerušený na „nekonečně trvajících“ 80 minut. Po dešťové přeháňce opět vysvitlo na dobšinskou trať slunce, a ta relativně rychle oschla, takže závěr startovního pole s nejrychlejšími speciály již startoval za opravdu korektních podmínek.

Padající déšť zahalil Dobšinský kopec, foto: Milan Spurný

První jízda – 2x překonaný traťový rekord, Simone Faggioli prolétl Dobšinský kopec nejrychleji v historii

Nedělní 8. závod evropského vrchařského šampionátu Dobšinský kopec 2017 byl opravdu špičkovým motoristickým zážitkem pro mnoho motoristických fanoušků.

Již první závodní jízda přinesla velmi dramatické souboje a vše vyvrcholilo v samotném závěru, kdy se na start postavili největší rivalové a favorité na titul v kategorii 2, Italové Merli a Faggioli.

#1 Simone FAGGIOLI, ITA, BEST LAP SSD, NORMA M20 FC, cat. 2, E2-SC, -3000, FIA EHCC Dobšinský kopec 2017, foto: Tuul Spurná

Předposlední startující Christian Merli chtěl všem potvrdit své tréninkové ambice a „zatáhl“ takovým způsobem, že se v cíli objevil čas 2:17,030. Ano, tři roky starý rekord Faggioliho padl, byl překonán o 3,652 sekundy.

Diváci a fanoušci se konečně dočkali, neboť pár roků zpětně prostě nebyly vhodné klimatické podmínky na takové extrémně rychlé jízdy. Jenže to nebylo ještě vše. Uplynula minuta a do cíle přijel, tedy spíše přiletěl, devítinásobný evropský šampion Simone Faggioli a objevil se neskutečný čas 2:15,783 (což je průměrná rychlost 180,506 km/h).

Přesně tak, rekord trati po minutě padl znovu. Faggioli byl o dalších 1,247 sekundy rychlejší Merliho a držení traťového rekordu na Dobšinském kopci si vzal okamžitě zpět. Svůj starý rekord z roku 2014 posunul o úctyhodných 4,899 sekundy.

První dvě místa v absolutním pořadí jsou rozdělena a ze souboje o třetí nejlépe vyšel český jezdec Miloš Beneš (Osella FA30), který ho získal časem 2:23,253. Beneš na „raketového“ Faggioliho ztratil 7,470 sekundy, což možná vypadá příliš, ale při momentálním rozložení sil a výkonnosti dua Italů, je to asi maximum, co mohou ostatní závodníci „vyprodukovat“.

#29 Dan MICHL, CZE, Michl Motorsport Czech National team, Lotus Elise, cat. 2, E2-SH, -3000, FIA EHCC Dobšinský kopec 2017, foto: Tuul Spurná

Nejrychlejším jezdcem první jízdy s „plechovým“ vozem byl Dan Michl s Lotusem Elise (skupina E2-SH), kterému odpadl jeho velký rival Vladimír Vitver (Audi TT-R DTM) pro poruchu motoru a do závodu již ani nenastoupil. Konkurovat se mu snažil Marek Rybníček s vozem Ford Fiesta WRC EVO, ale zaostal za Michlem o 5,682 sekundy.

Druhá jízda – Faggioli vítězí, třetí Miloš Beneš nejlepším Čechem na Dobšinském kopci 2017

Dobšinský kopec 2017 měl neskutečně napínavou dvojici závodních jízd, rekord tratě padal doslova z minuty na minutu.
Srovnatelné drama proběhlo také během druhé soutěžní jízdy, to když se nad Dobšinský kopec začaly stahovat opět bouřkové mraky. Otázkou bylo, zda vydrží suchá trať až do konce, nebo v závěru pokropí trať blížící se déšť. Tato otázka dělala velké starosti mezi nejrychlejšími jezdci, ale také mezi fanoušky po celém kopci.

Drama ještě „vyšperkoval“ Jiří Špalek, když z motoru jeho Normy M20 F na konci šesté zatáčky vyšla rána a vytekl olej na trať. Na startu zůstávalo posledních šest jezdců, začal úklid zaolejované trati a déšť se nemilosrdně přibližoval. Pochvalu jistě zaslouží organizátoři podniku, kteří relativně velmi rychle dokázali trať očistit alespoň do stavu, že šlo pokračovat v závodě za suchých podmínek.

Olej na trati a jeho čištění, foto: Milan Spurný

Vše nakonec dopadlo dobře a déšť pro tentokráte trochu posečkal. Poslední závodníci stačili odjet svou druhou jízdu za regulérních podmínek, ale těžká mračna pustily první dešťové kapky až po projetí posledního soutěžícího cílem. Následně Dobšinou doslova zalilo množství vody, valící se dolů kopcem.

#15 Denis SUJA, SVK, SLOVAK NATIONAL HILLCLIMB TEAM, TATUUS FR2000, cat. 2, D/E2-SS, -2000, FIA EHCC Dobšinský kopec 2017, foto: Milan Spurný

Nejrychlejší čas také v druhé jízdě měl staronový traťový rekordman Simone Faggioli (Norma M20 FC), přičemž zajel pouze o 0,035 sekundy pomaleji jak v první jízdě a to mu přineslo již páté absolutní vítězství na Dobšinském kopci. Druhá pozice ve druhé jízdě, ale také i celkově v závodě, patřila jeho krajanovi Christianu Merlimu (Osella FA30). Ten zaostal za vítězem v součtu časů 2,318 sekundy. Třetí místo v absolutním pořadí si z letošního Dobšinského kopce veze Čech Miloš Beneš (Osella FA30), který zaostal za Faggiolim o 18,043 sekundy, ale to stačilo na absolutní vítězství v českém šampionátu.

#3 Miloš BENEŠ, CZE, GMS CZECH NATIONAL TEAM, Osella FA30, cat. 2, D/E2-SS, -3000, FIA EHCC Dobšinský kopec 2017, foto: Milan Spurný

 

Stupně vítězů – Dobšinský kopec 2017

Stupně vítězů na Dobšinském kopci 2017 – zleva Christina Merli (ITA), Simone Faggioli (ITA) a Miloš Beneš (CZE), foto: Jan Škoda

V nejlepší desítce absolutního pořadí se podařilo hned polovině, tj. 5 jezdcům, zlepšit v druhé jízdě svůj čas z jízdy první. Christian Merli se zlepšil na své maximum 2:16,889, což by také opět stačilo k překonání starého traťového rekordu z roku 2014. Nejvyšší maximální rychlost byla v první jízdě naměřena Davidu Komárkovi (Norma M20 FC KOMVET) 267,658 km/h. V plechových autech Marek Rybníček (Ford Fiesta WRC EVO) zajel rekordní „maximálku“ 264,706 km/h.

#7 David KOMÁREK, CZE, LIQUI MOLY RACING, NORMA M20FC KOMVET, cat. 2, E2-SC, -3000, FIA EHCC Dobšinský kopec 2017, foto: Milan Spurný

V mistrovství Evropy historických vozidel se nejlépe podařilo zdolat trať Dobšinského kopce Italovi Uberte Bonuccimu (Oselle PA990). Druhým a třetím absolutním historikem byli krajani Giuliano Palmer (De tomaso Pantera) a Robertem Gorna (Osella PA N).


Autor: Milan Spurný, foto: Tuul a Milan Spurný, Jan Škoda

Leave a Reply

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

55 − = 54

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..