První startovní řada, vpravo nejrychlejší Ken Farmer (Kenworth)

První startovní řada, vpravo nejrychlejší Ken Farmer (Kenworth)

Motorsport / Truck

Trucky v roce nula

Jednu z nejatraktivnějších motoristických akcí v letošním roce bude moci domácí fanoušek sledovat na mosteckém autodromu začátkem září, kde se bude konat jeden ze závodů evropského šampionátu tahačů. Tato motoristická disciplína patří mezi jednu z nejatraktivnějších motoristických disciplín, a také mezi disciplinu, kde se prosazují české barvy a to jak za volantem tahačů, tak i mezi závodními týmy.

Historie těchto závodů sahá do poloviny 80. let, kdy se v roce 1985 uskutečnil první ročník Evropského poháru tahačů. Závody tahačů však spatřily světlo světa o šest let dříve, a to v roce 1979 v Americe. Přesně 17. června 1979 se na ovále Motor Speedway v Atlantě jel první závod tahačů a měl přitáhnout pozornost veřejnosti také k právě připravovanému filmu Smokey a Bandit II., který měl premiéru v roce 1980. V úvodní scéně filmu se mihly záběry právě z tohoto závodu.

Souboj kolosů v rychlosti 200 km/h

Souboj kolosů v rychlosti 200 km/h

Závodu se tehdy zúčastnily neupravené silniční tahače návěsů s dvojitou zadní nápravou, na obyčejných nákladních pneumatikách zn. Firestone. Ještě před závodem se objevila řada poplašných zpráv ohledně nebezpečnosti závodu těchto velkých kolosů. Konkurent Firestonu, výrobce pneu Goodyear, dokonce zaslal vlastníku dráhy v Atlantě telegram: „Zabraňte tomuto šílenství…“ Další varovný hlas zazněl od profesora z univerzity z Georgii, který upozorňoval, že ochranné bariéry mají konstrukční odolnost proti nárazu o síle 250 000 kg, ale při nárazu kolosu trucku do betonové zdi v rychlosti 150 km/h, bude na zeď působit síla až 600 000 kg. A navíc se závod konal v době, kdy ostatní řidiči kamionů ochromily provoz v celé zemi „pozvolnějším“ tempem, s cílem demonstrovat proti zvýšení cen nafty.

Překvapivý vítěz Mike Adams (GMC)

Překvapivý vítěz Mike Adams (GMC)

Nakonec o konání závodu rozhodly peníze pro jezdce formou „Price Money“, a to ve výši 60 000 USD (120 000 DEM). Varovné hlasy přece jen zapůsobily na pořadatele a z bezpečnostních důvodů zůstalo na tribunách neobsazeno deset prvních řad, navíc na motorech byly nastaveny omezovače otáček na 2300 ot./min. I přes omezení otáček motoru dosáhl vítěz kvalifikace Ken Farmer na voze Kenworth z roku 1977 po dvou tréninkových dnech průměrné rychlosti 180,2 km/h a na rovinkách přitom dosahoval rychlosti 205,9 km/h.

Do té doby nezvyklé souboje těžkotonážníků

Do té doby nezvyklé souboje těžkotonážníků

A to se přitom nejednalo o klasické závodníky, kteří se stěhují z dráhy na dráhu, ale byli to obyčejní řidiči kamionů, tak jak to vyžadovaly propozice. Museli mít však tříletou profesní zkušenost řidiče kamionu, aby byli přijati do závodu. Z bezpečnostních důvodů byly v kabinách nainstalovány ochranné oblouky a 300litrové nádrže byly přemístěny za kabinu tahače.

Defekt pneu byl příčinou nehody Kena Farmera (Kenworth)

Defekt pneu byl příčinou nehody Kena Farmera (Kenworth)

Vlastní závod byl velmi napínavý a v průběhu závodu došlo ke čtrnácti změnám ve vedení. Z celkového počtu pětadvaceti startujících do cíle dorazilo, k překvapení všech, úctyhodných dvaadvacet silničních kolosů a jedním z těch, co závod nedokončili byl i nejrychlejší muž v tréninku Ken Farmer. Tak trochu se potvrdila obava z použití obyčejných pneumatik. Na prvním místě jedoucí Ken po pomalém defektu nezvládl svůj truck v jedné ze zatáček, narazil do ochranné zdi, po které sklouzl, ve smyku přišel o přední nápravu a zůstal stát na vnitřní okraji dráhy. Naštěstí bez zranění jak ukazuje video.

Crash Kenny Farmer – Truck Race 1979

Cíl přišel po 132 kolech a k překvapení všech vyhrál „malý“ kamion s výkonem pouhých 600 koní, čtrnáctiletý GMC Truck řízený newyorčanem Mikem Adamsem. Jak psal dobový tisk, ředitel cirkusu F1 Bernie Ecclestone zelenal závistí nad úspěchem závodu trucků.

A tak se v roce 1979 zrodila v Americe nová motoristická disciplína, která dodnes přitahuje zájem fanoušků na celém světě.

 

Zdroj: Auto Motor und Sport, 1979

Leave a Reply

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

− 3 = 5

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..