Závod mistrovství Evropy FR1000, Jedovnice 2019 (foto: Milan Spurný)

Závod mistrovství Evropy FR1000, Jedovnice 2019 (foto: Milan Spurný)

Sport

HydroGP: Jedovnice odstartují šampionát motorových člunů v květnu (kalendář)

V loňském roce jedovnický rybník Olšovec uzavíral sezonu motorových člunů, když hostil finálové kolo mistrovství světa ve vodním motorismu. Letos je tomu přesně naopak. Klub vodních sportů Jedovnice bude zahajovat šampionát motorových člunů o víkendu 9. a 10. května.

Jedovnický podnik závodů motorových člunů patří historicky mezi nejstarší závody nejen u nás, ale také v Evropě. Diváci a motorističtí fanoušci této atraktivní disciplíny letos opět uvidí 3 kategorie jedoucí o body do seriálu mistrovství světa – kluzáky F125F250, katamarany „královské třídy“ F500 a závod mistrovství Evropy v kategorii FR1000. Letos ale kategorii F350, ve které vloni David Loukota, reprezentant brněnského týmu Delfín, dokázal vybojovat světový bronz, nahradí kategorie F250.

Závod mistrovství světa F125, Jedovnice 2019 (foto: Milan Spurný)

Kategorii kluzáků F125F250 (proprider) mají objemu motoru 125 a 250 ccm, jako palivo se používá metylalkohol. V kluzáku pilot leží na břiše, jednou rukou drží volant a druhou ovládá plyn. Maximální rychlost strojů F250 se pohybuje okolo 170 km/h při otáčkách 2válcových motorů 13 700 ot./min. A protože jde o kluzáky, při zatáčení kolem bójí budou klouzat, takže je u nich nutný větší poloměr při průjezdu zatáčkou.

V „královské třídě“ F500 jde o katamarany, kde objem 4válcového motoru je 500 ccm a také zde se používá metylalkohol jako palivo. Motory mají otáčky 13 900 ot./min a udělují člunům rychlost atakující již 190 km/h. V tomto závodním člunu je pilot již připoután jako v soutěžním automobilu 6bodovými bezpečnostními pásy a kokpit jezdce je uzavřen.

#5 Marcin Zielinski, POL, F500, závod mistrovství světa F500, Jedovnice 2019 (foto: Milan Spurný)

Specifickou vlastností katamaranů je jejich manévrovací schopnost, díky které je závodní člun schopen zatáčet „jakoby jel po kolejích“.

Třetí kategorii člunů, kterou diváci uvidí, je FR1000. Zde mají motory zdvihový objem 1000 ccm a palivem je benzin. Otáčky motoru jsou do 10 000 ot./min., maximální rychlost člunů je okolo 155 km/h a jezdec zde sedí rovněž v bezpečnostním kokpitu. Čluny kategorie FR1000 za sebou vytvářejí extrémní gejzíry vody, což je diváky a fotografy velmi vítané.

Závod mistrovství Evropy FR1000, Jedovnice 2019 (foto: Milan Spurný)

Kalendář 2020 – mistrovství světa a Evropy motorových člunů

Datum Podnik Kategorie
8.–10. 5. Jedovnice (CZE) WC125/250/500 a FR1000*
5.–7. 6. Boretto (ITA) WC125/250/500
27.–28. 6. Znin (PL) EC125*
17.–19. 7. San Nazzaro (ITA) EC500*
31. 7. – 1. 8. Viverone (ITA) WC350
29.–31. 8. Ternopil (UKR) WC125/250/500
18.–20. 9. Cremonia (ITA) WC500
26.–27. 9. Chodzies (PL) EC250*

Pozn.: * závod mistrovství Evropy

 


Text: Milan Spurný, foto: Milan Spurný, zdroj: jedovniceracing.cz, www.uim.sport

Štítky: /

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..